شرکت توسعه پژوهش و تولید "آرانا"

  • شرکت توسعه پژوهش و تولید "آرانا"
  • شرکت توسعه پژوهش و تولید "آرانا"
  • شرکت توسعه پژوهش و تولید "آرانا"
  • شرکت توسعه پژوهش و تولید "آرانا"

سرمایه گذاری و همکاری در حوزه سلامت و گردشگری سلامت

health-tourism-01رهبری و هدایت ارائه مناسب خدمات درمانی و بهداشتی به گردشگران خارجی که با هدف درمان و دیدار از جاذبه‌های دیدنی به کشور دیگری مسافرت می کنند. گردشگری درمانی یا توریسم سلامت گفته می‌شود. که شامل مسافرت به منظور درمان بیماری‌های جسمی یا انجام عمل‌های جراحی تحت نظارت پزشکان در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی می‌شود.

صنعت گردشگری دومین صنعت جهان از نظر سود دهی است و سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت سومین عرصه سرمایه‌گذاری در دنیا است. بنابراین قرار گرفتن سوددهی مناسب و سرمایه گذاری مطلوب یک زمینه بسیار خوب و مطمئن برای سرمایه‌گذار فراهم می‌کند. این در حالی است که در ایران ضریب اشغال تخت بیمارستانی در ایران در حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد است که می‌توان از بقیه ظرفیت خالی برای پذیرش و درمان بیماران خارجی بهره برد. گردشگران سلامت با هدف و منظور درمان ارزان و بهتر نسبت به کشوری که در آن ساکن هستند، دریافت درمان سریع و با کیفیت و گردشگری در حین درمان یا دوران بهبودی عازم کشورهای دیگر می‌شوند.

health-tourism-02از این رو، کیفیت بالا در ارائه خدمات، قیمت قابل رقابت با کشورهای دیگر و منطقه، جاذبه‌های توریستی منحصر به فرد (آثار باستانی و جاذبه‌های طبیعی و...) و همچنین ضعف کشورهای همسایه در درمان و پزشکی و نبود امکانات کافی درمانی در آن کشورها، از جمله عواملی است که می‌تواند به توسعه و رشد این نوع گردشگری در کشور ما کمک کند و باعث رشد روزافزون آن شود. صنعت توریسم درمانی یکی از زمینه‌های مهم نظام سلامت در دولت‌های دنیا است. به طوری که بعضی از کشورها از گردشگری سلامت  برای خود منبع درآمد ثابت و کافی کسب کرده‌اند و توانسته‌اند در مسیر رشد و توسعه بخش گردشگری سلامت کارهای بزرگی انجام داده و گام‌های بلندی بردارند. این در حالی است که کشور ما ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی که در منطقه خاورمیانه و آسیا دارد، یکی از قطب‌های بالقوه گردشگری درمانی است که علاوه بر کسب درآمد و ارزآوری فراوان، می‌تواند زمینه اشتغال پزشکان در داخل و خارج از مرزها و همچنین صادرات دارو، خدمات درمانی پزشکی و پیراپزشکی و تجهیزات پزشکی را ایجاد کند.

 

جایگاه مطلوب کشور ما نسبت به سایرین:

  1. مهم‌ترین مزیت رقابتی و مطلوب کشور ما آن است که هزینه‌های درمانی در ایران نسبتا پایین و نه تنها با کشورهای توسعه یافته، بلکه با کشورهای در حال توسعه نیز قابل رقابت است. هزینه بیشتر مداخلات درمانی در ایران در مقایسه با کشورهای منطقه بسیار پایین است. در میان همسایگان ما، ترکیه، اردن، عربستان سعودی و امارات متحده از رقبای جهانی و منطقه‌ای ایران هستند. کشور ما  به دلیل پیشرفت های خوب و مطلوب در زمینه های مختلف پزشکی و تقاضای بالای داخلی انواع جراحی‌های زیبایی، به ویژه جراحی زیبایی بینی از شهرت و جایگاه جهانی برخوردار است. بیمارانی که برای دریافت درمان‌های خاص و به دنبال پیشرفت‌های اخیر ایران در دستیابی به روش‌های نوین بیماری‌هایی نظیر بیماری‌های ویتیلیگو (پیسی) ، نازایی، ضایعات نخاعی، پای دیابتی و غیره ......  علاقه‌مند و متقاضی به حضور در ایران برای درمان هستند.
  2.  کشور ما به دلیل برخورداری از فضای فرهنگی و امنیت اجتماعی مناسب، قرار گرفتن مطلوب جغرافیایی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و نیز مجاورت با کشورهای اسلامی، دارای تقاضای بالایی از سوی کشورهای مسلمان و همسایه برای انجام خدمات درمانی است.
  3. ایران با دارا بودن امکان مذهبی و باستانی و تاریخی، آب و هوای مطبوع و طبیعت چهارفصل و جاذبه‌های گردشگری، تاریخی، مذهبی، فرهنگی و مراکز پیشرفته و مجهز درمانی شهرت و آوازه جهانی به ویژه در کشورهای منطقه و همسایه دارد. پیش‌بینی می‌شود با همکاری دانشگاه‌های پزشکی، ایران اقدامات گسترده‌ای جهت جذب گردشگران درمانی در سال‌های پیشرو انجام دهد.
  4. طب سنتی ایرانی اخیرا مورد توجه قرار گرفته است. در راستای توسعه این طب دانشگاه های ایران اقدام به جذب دانشجو کرده و انتظار می رود با افزایش تعداد دانشجویان و فارق التحصیلان در این رشته، نظاره گر توسعه روزافزون این طب و به خصوص رشد گردشگری درمانی در کشور باشیم.
  5. وجود مکانهای طبیعی برای آب درمانی، لجن درمانی، نمک درمانی امتیاز بزرگی برای انجام درمان های مختلف در ایران بوجود آورده است:

tourism-03

  • آب درمانی: ایران با دارا بودن بیش از ۱۰۰۰ چشمه آب معدنی شناخته شده، توانایی بالایی در جذب گردشگر در این زمینه را دارد.
  •  لجن درمانی: با وجود شرایط مناسب مانند سواحل دریاچه ارومیه و یا دامنه‌های کوه تفتان و با افزایش امکانات در این نواحی می توان با ایجاد جاذبه های گردشگری درمانی از این شرایط بیشترین استفاده را برد.
  • نمک درمانی: نمک درمانی، از جمله جاذبه هایی است که در چند سال اخیر مورد توجه عموم قرار گرفته و ایران با داشتن قله ها و دریاچه های  نمکی فراوان می تواند در این درمان جدید نیز ظرفیت های خود را افزایش داده که در جذب توریست تاثیر داشته باشد وجود دریاچه نمک آران و بیدگل و لجن کنارهای این دریاچه برای لجن درمانی و آب شور آن برای آب درمانی وخصوصا نمک خاص آن بهترین امکان برای رشد این صنعت در این منطقه میباشد.

 

سرمایه گذاری و همکاری بین المللی

گردشگری سلامت و صنعت گردشگری در جهان از دوران گذشته یک صنعت سودآور به حساب می‌آمد. در گذشته گردشگری بیشتر در حوزه تاریخی و مذهبی فعال بود. گردشگران برای دیدن بناهای تاریخی و باستانی یا مکان‌های دیدنی وارد کشورهای دیگر می‌شدند. اما امروزه این صنعت دچار دگرگونی گسترده شده و شاهد وجود انواع گردشگری مختلف از جمله گردشگری‌های مذهبی، ورزشی، فرهنگی، توریسم درمانی، گردشگری سلامت، گردشگری پزشکی و گردشگری ورزشی هستیم. در این میان، صنعتی که توانسته برای کشورهای پیشرو در سلامت و پزشکی به ویژه کشورهای در حال توسعه درآمدهای بالای ارزی نصیب آن کشورها کند، گردشگری سلامت و درمان هست.

 

وضعیت سرمایه گذاری در این زمینه در ایران

health-tourism-04باید گفت در سال های اخیر در ایران پیشرفت های بسیار خوبی در زمینه گردشگری سلامت شاهد بوده ایم. این پیشرفت بیشتر در حوزه جراحی ها، درمان نازایی و دندانپزشکی بوده است. کیفیت بالای خدمات درمانی و دانش بالای پزشکان ایرانی و حضور شرکت‌های تسهیل‌گر گردشگری سلامت، حضور متخصصین بازاریابی بین الملل و علم دیجیتال مارکتینگ از جمله عوامل این توسعه و پیشرفت‌ها می‌تواند باشد. متولیان اصلی که در کشور مسئول پیشرفت گردشگری سلامت هستند شامل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، وزارت امور خارجه وزارت بهداشت و درمان است. همکاری این سه ارگان با همدیگر و با دیگر سازمان‌ها و همچنین با بخش خصوصی می‌تواند و توانسته باعث افزایش بهبود گردشگری درمانی در ایران شود. ایران در حال حاضر در پزشکی بسیار پیشرفت کرده است. برای مثال درمان نازایی در ایران بسیار معروف است. از این رو بسیاری از مردم عرب زبان و حتی کشورهای اروپایی با پرداخت هزینه بسیار کمتری نسبت به کشور خودشان به ایران می‌ آیند. 

 

مزایا و دلایل  موفقیت گردشگری سلامت و درمان در ایران

  • وجود نیرو و کادر درمانی متخصص و با تجربه

این اولین دلیلی است که بسیاری از افراد در سایر کشور های دنیا وارد ایران می‌شوند. حضور پزشکان متخصص، پرستاران باتجربه، تکنولوژی پیشرفته و بیمارستان‌های متعدد و اختصاصی برای هر بیماری و نظارت‌های قوی پزشکی از جمله دلایل بهبود صنعت توریسم درمانی و گردشگری پزشکی و رضایت بیمارانی که به دلیل درمان به داخل کشور سفر می کنند است. درمان نازایی انواع جراحی، جراحی زیبایی بینی، جراحی پلاستیک، دندانپزشکی و غیره از جمله درمان‌هایی که توانسته افراد زیادی را جذب ایران کند.

  • امکانات طبیعی و بکر ایران

ساختار طبیعت ایران به‌گونه‌ای است که شما می‌توانید حتی از طبیعت آن هم برای درمان بیماری خود استفاده کنید. وجود چشمه‌های آب گرم، چشمه‌های آب نمک، آفتاب، لجن‌های طبیعی، ماساژ طبی، انواع حمام‌های مختلف و گیاهی در کنار طبیعت بکر و آرام مانند استان های شمالی کشور می‌تواند برای انواع درمان استفاده شود. این درمان‌ها بیشتر شامل درمان بیماری‌های مربوط به استخوان و عضلانی و بیماری افسردگی است.

  • گردشگری سلامت و تندرستی

همه بیمارانی که به کشور وارد می‌شوند، مشکل جسمی ندارد. طبیعت ایران می‌تواند بهترین مکان برای افراد مبتلا به افسردگی باشد. وجود مکان‌های تاریخی بسیار زیبا و طبیعت‌های آرام مانند جنگل، کویر، ساحل‌های زیبایی مانند کیش خود می‌تواند مانند آرام‌ بخش‌ترین درمان برای هر بیمار باشد. برای همین آن‌هایی که دچار بیماری افسردگی و روحی هستند ایران را اولین گزینه برای تجدید روحیه خود انتخاب می‌کنند.


اثرات و نتایج سرمایه گذاری در گردشگری درمانی ایران

tourism-051- رشد اقتصادی و ارتقای برند ملی در توریسم درمانی

2- کارآفرینی سالم و مولد با گردشگری سلامت

3- استفاده از ظرفیت خالی بیمارستانی و بالای کشور در گردشگری سلامت

4- به روز ماندن و بودن دانش بالای پزشکی در گردشگری سلامت و درمان

5- رقابتی ماندن خدمات درمانی در کشور با کم هزینه تر بودن آن برای اتباع خارجی

6- خدمات درمانی با کیفیت بالا و رقابتی گردشگری سلامت در ایران

7-  درآمد زایی ارزی و ریالی گردشگری سلامت برای کشور