شرکت مجتمع صنایع آرایشی و بهداشتی آترین کاشان

  • شرکت مجتمع صنایع آرایشی و بهداشتی آترین کاشان
  • شرکت مجتمع صنایع آرایشی و بهداشتی آترین کاشان
  • شرکت مجتمع صنایع آرایشی و بهداشتی آترین کاشان
  • شرکت مجتمع صنایع آرایشی و بهداشتی آترین کاشان
  • شرکت مجتمع صنایع آرایشی و بهداشتی آترین کاشان

در حوزه زیست فناوری صنایع آرایشی و بهداشتی

یکی از انگیزه های اصلی تحقیقات بر روی محصولات آرایشی، عدم الزام به انجام آزمایشات فراوان بالینی است. همین مسئله منبع درآمدی برای شرکتهای زیست فناوری است تا بتوانند به مطالعات و تحقیقات پایه خود برسند البته این مرز نامشخص و نا پیدا که چه زمانی یک محصول صرفا یک ماده آرایشی است یا چه زمانی مثل یک دارو با اثر درمانی است مشکلات و پیچیدگی هایی را به دنبال دارد.

زیبایی زیست فناوری به موادی گفته می‌شود که با ویرایش دی ان ای و با کمک ارگانیسم‌هایی مثل جلبک، مخمر یا باکتری تولید می‌شوند."

همچنین تاکید می‌شود که آن را با ساخت مواد از روش‌های معمول شیمیایی و مواد اولیه طبیعی اشتباه نگیریم. نتیجه استفاده زیست فناوری در صنعت زیبایی، یک موقعیت برد- برد است. این محصولات هم برای انسان و هم محیط‌زیست مفید و ایمن‌تر اند. چون زیست فناوری مواد اولیه را برای ما تهیه می‌کند و دیگر لازم نیست برای تامین این مواد، اثرات منفی و مخرب کشاورزی، ماهیگیری، استخراخ و دیگر واسطه‌ها را متحمل شویم. کاربردهای زیست فناوری در صنایع آرایشی و بهداشتی و آخرین نسل محصولات آرایشی با همکاری تحقیقات اساسی در حوزه زیست فناوری است:

  • محصولات و سلولهای بنیادی و روش های درمانی برای بافت های پیر
  • مهندسی سلول و بافت برای اهداف آرایشی
  • بسته های ژنتیکی برای رژیم های فردی برای مراقب و نگهداری از پوست یا رژیم غذایی

سلول‌های بنیادی مورد توجه صنعت آرایشی و بهداشتی قرار گرفته و شرکت‌های مختلفی در حال بررسی ظرفیت‌های خود برای محصولات مراقبت از پوست هستند.

یک شرکت بزرگ تولیدات محصولات آرایشی پیشگام تولید سلول‌های بنیادی گیاهی برای صنایع آرایشی و بهداشتی است که در سال 2008 از یک نوع نادر سیب سوئیسی، لیپوزوم‌های حاوی سلول‌های بنیادی سیب را تولید کرد. مطالعه‌ای بر روی محصول این کمپانی صورت گرفت که تأثیر این عصاره‌های سلول بنیادی در کاهش چین و چروک بعد از 28 روز را تأیید کرد.

یکی دیگر از پیشگامان این راه، یک شرکت زیست فناوری در ایالات متحده آمریکا است. این شرکت از ظاهر درخشان، تازه و با طراوت زنان باردار الهام گرفت. در دوران بارداری، بدن زنان در پاسخ به ترشحات تولید شده توسط جنین، تولید پروتئین خاصی را زیاد می‌کند. این پروتئین بر گیرنده‌های خاصی در فیبروبلاست‌ها و کراتینوسیت‌ها تأثیر می‌گذارند و در نتیجه تولید کلاژن را افزایش می‌دهد. این شرکت از این دانش استفاده کرد و مجموعه‌ای از محصولات ضد پیری به دست آمده از سلول‌های بنیادی را راه اندازی کرد.

پروتئین ها راه بازگشت به پوست صاف و شاداب:

یک شرکت دیگر بیوتکنولوژی مستقر ایالات متحده آمریکا است که بیش از 80 پروتئین اختصاصی را برای استفاده در برنامه‌ها و محصولات آرایشی و بهداشتی پوست ثبت اختراع کرده است. این مواد نقش مهمی در ساخت ماتریس خارج سلول، رنگدانه‌ها، مصونیت ذاتی و التهاب دارند.

 

پپتیدهایی که مصرف موضعی دارند را می‌توانیم به 3 دسته تقسیم کنیم:

دسته اول پپتیدهای سیگنال یا ماتریسین‌ها هستند. این پپتیدها پیام‌رسان‌هایی هستند که دستور سنتز کلاژن را به فیبروبلاست‌ها اطلاع میدهند. هرچی سنتز کلاژن بیشتر باشد، پوست هم سفت و جوان‌تر می‌شود.

دومین گروه پپتیدهای حامل اند. این گروه از عناصر کمیاب مثل مس و منگنز استفاده می‌کنند تا به ترمیم زخم کمک کنند. در کنار آن، باز هم تولید کلاژن بیشتر را خواهیم داشت.

در آخر هم پپتیدهای مهارکننده انتقال دهنده عصبی را داریم که از سم بوتولینوم تقلید می‌کنند و جلوی انتشار استیل کولین را در محل اتصال عصبی عضلانی می‌گیرند. این پپتیدها با نفوذ به پوست و شل شدن عضلات، باعث کاهش و نرم شدن چین و چروک‌ها و خطوط ریز می‌شوند.

 

اسید کوجیک:

این ماده تولید ملانین را مهار می‌کند و همین خاصیت باعث شده است که در روشن‌کننده پوست و مواد ضد آفتاب استفاده شود. اسید کوجیک مهارکننده تیروزیناز است پس از آن در درمان هایپرپیگمانتاسیون، ملاسما و چین و چروک استفاده می‌کنند.

 

اسید هیالورونیک :

اسید هیالورونیک یک سری خصوصیات مثل انعطاف‌پذیری، سازگاری و چسبندگی دارد که باعث شده اند در مسائل پزشکی، دارویی و آرایشی جایی برای خودش دست و پا کند. این ماده به طور طبیعی داخل درم پوست هست اما وقتی که پیر شوید، از دست می‌رود. و این باعث کمبود آب و چین و چروکی که نشانه گذر عمر است، میشود. این ماده در فرمولاسیون ژل، امولسیون و سرم‌ها استفاده می‌شود تا در کنار بهبود ظاهر، رطوبت و خاصیت ارتجاعی پوست را بازگرداند.

 

رسوراترول:

رسوراترول به خاطر خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابش هم به عنوان مکمل غذایی استفاده می‌شود و هم درفرمولاسیون آرایشی خود را جا انداخته است. یک فرمول آرایشی مبتنی بر رسوراترول پتانسیل آنتی اکسیدانی 17 برابر بیشتر از ایدبنون را نشان داد و کاربرد موضعی آن منجر به محافظت در برابر پیری ناشی از نور آفتاب شد. البته یک نقطه ضعف بزرگ دارد، از آنجایی که در برابر نور و اکسیژن پایداری خوبی ندارد، باید مشتقاتی مثل ترانس رسوراترول را استفاده کنیم.

 

فاکتورهای رشد:

عوامل رشد همان‌طور که از اسمشان مشخص است، توانایی رشد، تمایز و یا تقسیم سلولی را ایجاد می‌کنند. این ویژگی‌ها نه تنها توجه صنعت داروسازی، بلکه صنایع آرایشی را نیز جلب کرده است. استفاده از این مولکول‌ها برای جوان سازی پوست یک استراتژی نوظهور و امیدوارکننده است.

 

آنزیم ها:

در صنایع آرایشی و بهداشتی، انواع مختلف آنزیم کاربرد دارند. آنزیم‌ها برای تسهیل واکنش‌های بیوشیمیایی پوست و محافظت از پیری در فرمولاسیون‌های آرایشی- بهداشتی استفاده می‌شوند. البته فقط همین نیست، آنزیم‌ها مسئول محافظت از پوست در برابر برخی از عوامل خارجی و رادیکال‌های آزاد هم هستند.

مثلا:

  • سوپراکسید دیسموتاز: از آسیب ناشی از رادیکال های آزاد و سایر آلاینده ها جلوگیری می‌کند.
  • پروتئازها: تقویت لایه برداری پوست، افزایش جذب آب و سایر مواد موجود در مواد آرایشی.
  • آنزیم‌های ترمیم کننده دی ان آی مانند فوتولیاز: دارای اثرات درمانی برای معکوس کردن آسیب فرابنفش هستند.

 

جلبک‌ها:

عصاره‌های جلبک‌ها مواد فعال مختلف دارند که برای ساخت محصولات آرایشی قابل استفاده‌اند. مثلا: نوعی جلبک قرمز وجود دارد که به آبرسانی و نرمی پوست کمک می‌کند، تسکین دهنده و التیام بخش هم هست. جلبک های سبز ، منبع خوبی از اسید گلوکورونیک هستند. کار این اسید تنظیم توزیع آب درون پوست است و اینطور از پوست در برابر اثرات مخرب محیط خشک محافظت می‌کند.

​​​​​​​

نمونه هایی از کاریرد تولیدات بیوتک در محصولات آرایشی:

  • مخمر اصلاح شده لاکتوباسیلوس 
  • عصاره مخمر اصلاح شده توسط زیست فناوری که سنتز لیپدهای اپیدرمال (سرامیدها،کلسترول) و آبرسانی طولانی مدت را تقویت می کند.
  • کامبوچکا یا کامبوچا، خمیر چای سیاه که از طریق دو میکروارگانیسم تولید می شود سرشار از اسیدهای الی و ویتامین ها است. درخشندگی، تراکم و رنگ پوست را بهبود می بخشد.
  •  اگروپلی ساکاریدها
  • توسط میکروارگانیسم های دریایی جدا شده از دریچه گرمایی در اعماق دریا اولید می شود که به فعالیت های مختلف بیولوژیکی کمک میکند.
  • کاندیدا سایتوتانا، این ماده فعال باعث بهبود روشنایی چهره. پوست خسته میشود و باعث دفاع طبیعی پوست می شود
  • برخی از مواد دارویی و آرایشی که از موجودات دریایی همچون باکتری‌ها، بی‌مهرگان و جلبک‌ها استخراج می شوند عبارتند از: داروهای ضدحساسیت، داروهای ضدسرطان، آنتی‌بیوتیک‌ها و ملانین ها که طیفی از رنگ ها هستند که در ساخت صفحات خورشیدی و لنزهای چشمی به کار می روند.

نمی‌توان تصور کرد که درخواست برای مواد آرایشی و بهداشتی کاهش یابد بلکه برعکس به دلایل مختلف مثل افزایش جمعیت جهان و بهتر شدن محصولات انتظار می‌رود که تقاضا در این حوزه افزایش بیشتری داشته باشد. همکاری صنایع بیوتکنولوژی و آرایشی و بهداشتی امکان ایجاد محصولات و فرمولاسیون‌های بهتر را فراهم می‌کند.