شرکت مجتمع صنایع پوشاک پایون کاشان

  • شرکت مجتمع صنایع پوشاک پایون کاشان
  • شرکت مجتمع صنایع پوشاک پایون کاشان
  • شرکت مجتمع صنایع پوشاک پایون کاشان

در حوزه زیست فناوری صنایع نساجی پزشکیدر حوزه زیست فناوری صنایع نساجی پزشکی

با فعالیت در زیست فناوری نساجی ساختار مواد پلیمری و انواع پلیمرها را بررسی می کنیم. سپس زیست سازگاری و تخریب پذیری پلیمرها که مباحث مهمی در علم مهندسی پزشکی محسوب می شود را مورد بررسی قرار می دهیم و در نهایت کاربرد پلیمرهای مصرفی در حوزه مهندسی پزشکی و روش ساخت آن ها مطالعه میگردد. سامانه های کنترل رهایش دارو و داربست های مهندسی بافت نیز به عنوان دو حوزه پر کابرد معرفی شده و در نهایت برهم کنش پلیمرها با نسوج و به خصوص خون، مورد بررسی قرار می گیرد. با فعالیت در این زمینه ما می‌ تواند با پلیمرها و کاربرد آن ها در مهندسی پزشکی و در طراحی بیومتریال‌ های پلیمری، تولیدات خاص و مهمی در منسوجات پزشکی، نانوبیوتکنولوژی در صنعت نساجی، پلیمیرهای زیست تخریب پذیر با کاربرد پزشکی و اصلاح سطحی پلیمرها (ارتقای زیست سازگاری) را داشته باشیم.

اولویت های تحقيقاتی مورد علاقه ما:

 1ابزارهاي كنترل و شناسايي

روش‌هاي آناليزي و كنترلي، جنبه‌هاي غيرمتداول كاربرد بيوتكنولوژي در نساجي هستند كه اميد مي‌رود با پيشرفت‌هاي در حال انجام، به سوي بكارگيري متداول و عمومي سوق يابند.

1.1 پادتن‌هاي منوكلونال

اين مواد داراي مولكول‌هاي پروتئيني با قابليت فوق‌العاده براي شناسايي مواد (حتي در غلظت‌هاي خيلي كم) هستند كه در داروسازي، پزشكي و اخيراً براي علامت‌دار كردن بكار مي‌روند. اين مواد به مولكول‌هاي موردنظر متصل شده و جهت شناسايي، رنگ قابل رويت ايجاد مي‌كنند.‏

 1.2ردياب‌هاي ‏دی ان آ‏

آزمون‌هاي دي‌ان‌آ كه به انگشت‌نگاري ژنتيكي در انسان‌ها شبيه است، يك دانش و فن حاصل از تحقيقات مهندسي ژنتيك مي‌باشد. اين تكنيك براي شناسايي الياف گران‌بها مثل كشمير از پشم و ساير الياف مويي بز بكار مي‌رود. اكنون ردياب‌هاي مشابهي براي شناسايي پنبه و ساير الياف گياهي شناخته شده‌‌اند.

1.3 زيست‌حسگرها

زيست‌حس‌گرها يكي ديگر از ابزارهاي كنترل در سيستم‌هاي بيولوژيكي، هستند. اين حس‌گرها، شناساگرهاي سريع و مؤثر آلودگي مي‌باشند كه مي‌توانند راه‌حل‌هاي كم هزينه و سريع براي فرآيندهاي شناسايي و كنترل فراهم كنند. در اين زمينه، روي قارچ‌هايي كه قادر به جذب يونهاي فلزي سنگين مثل سرب، مس و كادميم هستند كار شده است كه از تغيير در هدايت و خواص دي‌الكتريك قارچ‌ها استفاده شده‌ است؛ استفاده از آن‌ها ارزان بوده و در مقياس بزرگتر براي تصفية فاضلاب‌هاي حاوي اين مواد استفاده مي‌شوند. كاربردهاي ديگر آن‌ها براي توليد صافي‌ها و پوشش‌هاي محافظ در نساجي است. ‏

2 بيوپليمرها: ‏

راه‌هاي مختلفي براي توليد بيوپليمرها وجود دارد. شركتی با استفاده از تخمير باكتريايي شكر، يك پلي‌استر طبيعي توليد نموده و بنام تجارتي ‏بیوپل‏ نامگذاري كرده ‌است. اين پليمر تحت شرايط معمولي، پايدار بوده، اما در هر محيط ميكروبي بطور كامل تخريب مي‌شود. ‏این پلیمر براي كاربردهاي نساجي گران‌قيمت است. اما براي استفاده در پزشكي به‌عنوان نخ بخيه بكار برده شده و سازگار با محيط‌زيست مي‌باشد. بيوپليمرهاي ديگر شامل پلي‌استات‌ها و پلي‌كاپرولاكتان‌ها، براي كاربردهاي پزشكي استفاده مي‌شوند.

2.1 سلولز باكتريايي:

شركت‌هاي ژاپني، كاغذهاي ويژه و منسوجات بي‌بافت را توليد كرده‌اند كه از الياف سلولزي توليد شده بوسيلة باكتري‌ها تشكيل شده‌اند. اين مواد، ظريف و كشسان هستند و براي ديافراگم هدفون‌هاي استريو بكار مي‌روند. در فيلترهاي مخصوص، جاذب‌هاي بو و مخلوط‌هاي مقاوم به آرامايدها نيز قابل استفاده مي‌باشند.

2.2 الياف پروتئيني:

از طريق اصلاح ژنتيكي، ريزسازواره‌هايي به‌دست آمده‌اند كه با راندمان زياد قادر به توليد محصول جديد مورد استفاده در نساجي مي‌باشند. براي مثال، تحقيق در مورد انتقال دي‌ان‌آ از عنكبوت به باكتري به منظور توليد پروتئين‌هايي با استحكام و كشساني تار عنكبوت براي استفاده در جليقه‌هاي ضدگلوله ابتدا در انگليس و سپس در آمريكا انجام شده ‌است.

 2.3رنگ‌زاها و مواد واسطه

‏سنتز‌ باكتريايي انديگو (همانند پيگمنت‌هاي قارچي) براي استفاده در صنعت نساجي يكي از مثال‌هاي مواد رنگ‌زا مي‌باشد. تحقيقات نشان داده است كه ميكروقارچ‌ها قادر هستند بيش از ۳۰ درصد بيوماس خود را به پيگمنت (ماده‌رنگي) تبديل كنند.

3 فرآيندهاي آنزيمي‏

آنزيم‌ها درگياهان، حيوانات و ريزسازواره‌ها نقش بسيار مهمي در سلول ايفا مي‌كنند و واكنش‌هاي خاصي را روي يك سوبستراي ويژه انجام مي‌دهند. علاوه بر اين‌ها، آنزيم‌ها در صنايع مختلف و از جمله صنايع غذايي، دارويي و نساجي نيز كاربرد دارند.